História firmy Citroën

Pred 75 rokmi začala zaujímavá a farebná história automobilov Citroën. V roku 1934 predstavila značka Citroën svoje prvé vozidlá s pohonom predných kolies a začala tak revolúciu v automobilovej výrobe.

André Citroën sa narodil v roku 1878. Bol úspešným študentom, navštevoval polytechnickú školu v Paríži a pracoval na nejakú dobe pre automobilovú spoločnosťou Mors. V roku 1905 vo veku 27 rokov založil svoju prvú spoločnosť André Citroën & Cie spazzolino elettrico con idropulsore, ktorá sa v roku 1913 zmenila na „Société des Engrenages Citroën“. Na začiatku svojej kariéry bol Citroën zaujatý výrobnými metódami Henryho Forda, ktorý ako priekopník použil montážnu linku už v roku 1908 pre Ford, Model T v USA. Citroën pochopil, že musí analyzovať výrobné metódy, a že ich musí rozdeliť na jednotlivé logické kroky, aby matematicky vypočítal priemyselnú výrobu položky.

S vypuknutím prvej svetovej vojny André Citroën získal na začiatku roku 1915 províziu na výrobu 7500 granátov – dobrú prácu pre malú spoločnosť. Citroën dokázal francúzske ministerstvo obrany presvedčiť, že s priemyselnou výrobou môže dodať oveľa väčšie množstvá. Spoločnosť rástla rýchlo a v roku 1918 už obsadila 80 000 štvorcových metrov v Paríži. 12 000 ľudí tu pracovalo a vyrábalo granáty. Na vrchole dosiahla produkcia 20 000 kusov! Spoločnosť bola veľmi progresívna v sociálnej oblasti: kantína a škôlka boli rovnako prítomné ako aj zubná ambulancia. Počas vojny Citroën začal premýšľať, čo bude po vojne. Hovoril o výrobe 1000 automobilov denne za cenu, ktorá by každému umožnila vlastniť jedno z jeho vozidiel.

V roku 1919 bol vyrobený prvý automobil Citroën typu A. Bol vybavený 4-valcovým motorom s objemom 1326 centimetrov kubických a bol schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť 65 km/h. Aj rezervné koleso a osvetlenie boli zahrnuté v cene. Od júna do decembra 1919 Citroën vyrobil 2500 áut. V roku 1920 už vyrobili 20 200!

V roku 1921 sa na uliciach Paríža objavili prvé taxislužby Citroën. Veľkou novinkou na autosalóne v Paríži v októbri bolo auto typu C, auto pre ľudí s motorom 856 centimetrov kubických a maximálnou rýchlosťou 60 km/h. Bolo vybavené dvoma sedadlami pulizia dei denti. Automobil bol prvýkrát k dispozícii v lete roku 1922 a predával sa len v jednej farbe: citrónovo žltej. V roku 1924 bola prezentované ako trojmiestne. Tretie sedadlo bolo vzadu v strede a cestujúci mohol dať nohy medzi obe predné sedadlá. Táto verzia získala veľkú slávu.

André Citroën bol veľmi úspešný pri čerpaní pozornosti verejnosti rozsiahlymi reklamnými kampaňami. V roku 1922 napísali lietadlá na oblohe nad Parížom slovo Citroën; V roku 1925 bolo možné na Eiffelovej veži prečítať názov Citroën: bolo na to potrebných 200 000 žiaroviek a niekoľko kilometrov káblov!
Ale dosť bolo histórie. V 80. rokoch získala spoločnosť Citroën ešte lepšiu povesť po celom svete zavedením klasických vozidiel Visa II a Charlestonu. V deväťdesiatych rokoch začala výroba elektrických vozidiel a firma predstavila Citelu, ktorá bola mimoriadne krásnym elektrickým prototypom. Začiatkom nového storočia Citroën predstavil svoju známu líniu modelov C, ako sú C1, C2, C3, C4, C5 a C6, ktoré sa stali bezprostrednými úspechmi na automobilovom trhu. Po roku 2010 sa však výrazne znížil predaj vozidiel Citroën, najmä kvôli vysokej konkurencií z iných svetadielov.