Stručná história modelu Fiat 500

Fiat 500 má trvalú popularitu po celom svete. Na oslavu tohto štýlového mestského automobilu sme sa pozreli na jeho históriu a čo prispieva k jeho výraznej obľúbenosti.

Fiat 500, známy aj ako „Cinquecento“ (po taliansky 500), bol predstavený firmou Fiat miglior deumidificatore v júli 1957 a vyrábal sa v tej istej podobe až do roku 1975. Dizajnérom Dante Giacosom bol Fiat 500 predávaný ako lacný, funkčný a ekonomický mestský automobil pre povojnové Taliansko. Pôvodný Cinquencento meral tesne necelé tri metre a bol poháňaný dvojvalcovými motormi. Je považovaný za jedno z prvých mestských áut. Napriek svojej malej veľkosti sa Fiat 500 ukázal ako veľmi populárny a takmer štyri milióny áut sa vyrábalo od začiatku spustenia produkcie do roku 1975.

Rovnako ako Renault Twingo, pôvodný Cinquecento mal zadný motor, ktorý umožňoval malému vozidlu agilitu potrebnú na navigáciu v meste.

V priebehu dvoch rokov po začiatočnom štarte spoločnosť Fiat propagovala aj športovú verziu obľúbeného auta. Fiat 500 Sport mal motor s výkonom 21,5 konských síl a celoplošnou strechou (na rozdiel od sklápacích plátov, ktoré sa nachádzali na štandardných modeloch). Športovú verziu ste si mohli zakúpiť v ikonickej farebnej schéme krémovej s červenými pruhmi po boku. Fiat 500 videl počas obdobia produkcie niekoľko revízií, hlavne kozmetické, ako napríklad v prípade Fiatu 500 D bolo strešné okno len čiastočne preložené a Fiat 500 Giardiniera ako kombi verzia.

Bezpečnosť nebola najvyššou prioritou u pôvodného modelu Fiat 500. V skutočnosti sa auto stalo známe svojimi samovražednými dverami, ktoré boli zavesené v zadnej časti vozidla. V roku 1965 sa spoločnosť zbavila samovražedných dverí vozidlom Fiat 500 F. Model Lusso bol mechanicky veľmi podobný modelu 500 F, ale došlo k niekoľkým pozoruhodným kozmetickým zmenám. Lusso má na prednej a zadnej strane chrómový pruh a moderný interiér, ktorý obsahuje nový čierny volant, plastovú palubnú dosku, sklopné sedadlá a koberce. V roku 1972 vydal Fiat 500 R alebo Rinnovata, ktorý mal väčší motor s lepším výkonom. R mal synchrónnu prevodovú skriňu, ktorá umožňovala plynulejšiu jazdu.

Fiat prestal vyrábať model 500 v prospech nového Fiatu 126, ktorý nikdy nemal rovnakú popularitu.

Fiat vydal v roku 2007 modernú reinterpretáciu pôvodného modelu 500, s niektorými významnými zmenami il miglior climatizzatore. Zadný motor bol nahradený motorom vpredu, v súlade s väčšinou moderných automobilov. Nový Fiat 500 bol zväčša založený na Fiate Panda, pričom si udržal veľa z vynikajúcich vlastností tohto modelu, ako je stredová palubná doska a radiacu páku. Nový 500 bol dostupný v niekoľko tisíc rôznych kombináciách, akými sú farby exteriéru a interiéru a obloženia.

V septembri 2015 bol predstavený vylepšený Fiat 500, ktorý ponúka vylepšenia v dizajne a rad nových motorov s nižšími emisiami. Aktualizácie zahŕňajú voliteľné xenónové svetlomety, LED denné svetlá a nižší chrómový nárazník. Interiér si užil trochu väčšiu pozornosť, s vyšším počtom materiálov a čalúnením a najvýraznejšou osvieženou palubnou doskou. Nová obrazovka sa dodáva spolu so šiestimi reproduktormi a pripojením USB/AUX. V novom vyhotovení však zostávajú motory z veľkej časti rovnaké ako predchádzajúce, s niektorými efektívnymi vylepšeniami. Na výber sú 0,9, 1,2 a 1,
3 litrové benzínové a dieselové motory s veľmi nízkymi emisiami v porovnaní s ostatnými modelmi v tejto triede áut.